Work with us

Step 1 of 4 - Wat zoek je?

Waar ben je naar op zoek?(Required)

Triggeren met TikTok

Marketing

Leestijd: 5 min.

-

Door: Sharon

De populariteit van TikTok is de afgelopen maanden enorm toegenomen. Het platform kan op veel verschillende manieren ingezet worden voor marketingdoeleinden en biedt daarom ontzettend veel mooie mogelijkheden die ook voor bedrijven erg interessant zijn. Hoe, wat en waarom? Dat leggen we je uit in deze blog!

First of all: wat is TikTok?

TikTok is een jong maar zeer snel groeiend social media platform waarmee gebruikers korte video’s kunnen maken en delen, variërend van lip-sync en dansvideo’s tot DIY-projecten en educatie. Hiermee speelt TikTok in op het feit dat de aandachtsspanning van de consument steeds korter is. Dankzij de korte tijdsduur zijn de video’s die bewerkt kunnen worden met allerlei filters, muziek en andere effecten ad rem en to-the-point. Daarnaast heeft de app het de gebruikers enorm makkelijk gemaakt video na video door te scrollen, liken, delen en op te slaan. Urenlang plezier is dan ook gegarandeerd met TikTok.

Social media marketing

Social media marketing middels TikTok brengt vele voordelen met zich mee. Het bereik is enorm waardoor je zelfs gemakkelijk viraal kan gaan. Gebruik daarbij populaire hashtags (#fy, #foryoupage) en je zult merken dat je video’s nog vaker bekeken worden. Het aantal volgers maakt dus helemaal niet meer uit! Het allergrootste bijkomende voordeel van TikTok marketing is misschien nog wel de lage productiekosten. Het hoeft namelijk niet perfect. Gebruikers zien liever authentieke content die gefilmd is met een goede Iphone, dan filmpjes gemaakt door een professionele videograaf.

Viraal gaan op TikTok

Wat belangrijk is om te weten is dat viraal gaan op TikTok niet gegarandeerd is. Het is namelijk afhankelijk van vele factoren als timing, geluk en reactie van het publiek. Toch zijn er een aantal stappen die je kunt volgen om je kansen te vergroten. Wij hebben ze op een rijtje gezet:

  • Ken je doelgroep
    Het is essentieel om te begrijpen wat je doelgroep interesseert en welke trends populair zijn. Bestudeer de inhoud die je doelgroep leuk vindt, de hashtags die ze gebruiken en de uitdagingen waaraan ze deelnemen. Pas je content hierop aan.
  • Creëer unieke en boeiende content
    Het is belangrijk op de vallen op TikTok. Zorg voor unieke, creatieve en boeiende content. Denk na over interessante concepten, gebruik visuele elementen en voeg een vleugje humor toe. Probeer een emotionele connectie te maken met je kijkers zodat ze je video willen delen en liken.
  • Audio en hashtags
    Het gebruik van relevante hashtags en populaire geluiden kan je zichtbaar vergroten. Onderzoek welke hashtags relevant zijn voor je branch en voeg ze toe aan je video’s. Daarnaast kun je populaire geluiden gebruiken die aantrekkelijk zijn voor je doelgroep.
  • Trends en challenges
    TikTok staat bekend om zijn virale uitdagingen en trends. Door deel te nemen aan populaire challenges en trends kun je profiteren van de bestaande populariteit en mogelijk viraal gaan. Voeg je eigen unieke draai toe om je te onderscheiden van de rest.
  • Interactie en betrokkenheid
    TikTok is een platform dat draait om interactie en betrokkenheid. Reageer op opmerkingen en gebruikers, beantwoord vragen en moedig gebruikers aan om met je content te interageren, Hoe meer betrokkenheid je genereert, hoe groter de kans dat je video’s worden gedeeld en viraal gaan.

Tip: laat ook zien wat niet werkt. Je ziet een trend opkomen dat TikTok gebruikers filmpjes plaatsen van producten dat ze juist niet aanraden. Je kunt hier als bedrijf op inspelen door bijvoorbeeld negatieve reviews van een product uit te lichten en te laten zien dat je het product opnieuw laat fabriceren. Het draait hier om geloofwaardige content dat in deze tijd een pré is. Er is namelijk een keerpunt te zien in spullen willen hebben of het daadwerkelijk nodig hebben.

Door: Sharon