Met inmiddels 5,7 miljoen Nederlandse gebruikers is TikTok een weerspiegeling van de enorm diverse Nederlandse samenleving. TikTok is een plek waar trends op het gebied van cultuur, wetenschap, challenges, lifestyle en muziek is ontstaan. Het platform kan op veel verschillende manieren ingezet worden voor marketingdoeleinden en biedt daarom ontzettend veel mooie mogelijkheden die ook voor bedrijven erg interessant zijn. Hoe, wat en waarom? Dat leggen we je uit in deze blog!
Social media marketing
Social media marketing middels TikTok brengt vele voordelen met zich mee. Naast het feit dat het aantal volgers niet meer zoveel uitmaakt, is het grootste bijkomstige voordeel de lage productiekosten. Het hoeft namelijk niet perfect. Gebruikers zien liever authentieke content die gefilmd is met een goede iPhone, dan filmpjes gemaakt door een professionele videograaf.
Viraal gaan op TikTok
Viraal gaan op TikTok is afhankelijk van vele factoren zoals timing, geluk en reactie van het publiek. Toch zijn er een aantal stappen die je kunt volgen om je kansen te vergroten. Wij hebben ze op een rijtje gezet:
1. Challenges
Blijf op de hoogte van de laatste TikTok-trends en pas ze aan aan je bedrijf, merk of boodschap. Het inspelen op populaire challenges en geluiden vergroot de kans op ontdekking en interactie. Het lanceren van challenges op TikTok moedigt gebruikers aan om deel te nemen en creatief te worden.
2. Creëer unieke en boeiende content
Het is belangrijk op te vallen op TikTok. Zorg voor unieke, creatieve en boeiende content. Denk na over interessante concepten, gebruik visuele elementen en voeg een vleugje humor toe. Probeer een emotionele connectie te maken met je kijkers zodat ze je video willen delen en liken.
3. Audio en hashtags
Het gebruik van relevante hashtags en populaire geluiden kan je zichtbaar vergroten. Onderzoek welke hashtags relevant zijn voor je branche en voeg ze toe aan je video’s. Populaire hashtags zijn: #fy en #foryoupage. Daarnaast kun je trending audio’s gebruiken die aantrekkelijk zijn voor je doelgroep. Blader door de trending lijsten om te zien welke audio populair is.
4. Trends
TikTok staat bekend om zijn virale uitdagingen en trends. Door deel te nemen aan populaire challenges kun je profiteren van de bestaande populariteit en mogelijk viraal gaan. Voeg je eigen unieke draai toe om je te onderscheiden van de rest.
Laat ook zien wat niet werkt. Je ziet een trend opkomen dat TikTok gebruikers filmpjes plaatsen van producten dat ze juist niet aanraden. Je kunt hier als bedrijf op inspelen door bijvoorbeeld negatieve reviews van een product uit te lichten en te laten zien dat je het product opnieuw laat fabriceren. Het draait hier om geloofwaardige content dat in deze tijd een pré is. Er is namelijk een keerpunt te zien in spullen willen hebben of het daadwerkelijk nodig hebben.
Door: Sharon



