
Vlees. Das handel!
In krap 20 jaar heeft Iberdeli zich opgewerkt tot een toonaangevende speler in de vleesindustrie en leveren zij hoogwaardige vlees & vleeswaren, wild en gevogelte aan klanten in heel Europa. Het succes is evident, de zichtbaarheid van dit succes en de groeiende handel allerminst.
In FYX vond Iberdeli een strategische partner die hen hierbij verder kon helpen. In deze case vertellen we je er alles over!
Over Iberdeli
Als Spaanse Nederlander viel het oprichter Paul González op dat Spaanse Ibérico ham in Nederland altijd goed in de smaak viel. Om in deze behoefte te voorzien, legde hij zijn eerste contacten met producenten van Ibérico vleeswaren in Spanje.
En zo begon hij in 2005 met het importeren van Ibérico varkensvlees. Kort daarna werd het aanbod uitgebreid met andere Spaanse specialiteiten, zoals Galicisch rundvlees en lamsvlees uit de Pyreneeën. Later kwamen daar ook bijzondere producten vanuit de rest van de wereld bij, waaronder graan gevoerd rundvlees uit Noord- en Zuid-Amerika. Tegenwoordig levert Iberdeli wekelijks producten van vijf continenten aan meer dan 20 landen.


Laten zien waar we trots op zijn!
‘Down to earth’, dat is wat Iberdeli typeert. Het is een nuchtere organisatie, die door haar jarenlange expertise heel goed weet hoe de markt in elkaar steekt en daardoor is uitgegroeid tot leverancier van kwaliteitsvlees vanuit de hele wereld.
Op dat laatste zijn ze stiekem ook wel een beetje trots – en terecht! De uitdaging: het (offline) succes doorvertalen naar de online wereld door de diverse stakeholders via de juiste social media platforms te informeren, betrekken én activeren.




Onze aanpak
Stap 1 – Doelgroepanalyse:
De basis. Aan de hand van de doelgroepanalyse onderzoeken we de kenmerken en behoeften van de specifieke doelgroepen. Dit helpt ons een goed begrip te krijgen van de personen op wie we ons moeten gaan richten en hoe en waar we hen kunnen bereiken.
Stap 2 – Buyer persona:
Het sluitstuk van de doelgroepanalyse waarbij we de ideale klant(en) vangen in één of meerdere gedetailleerde, fictieve profielen.
Op deze manier kruipen we echt in de huid van de klant, leren we de klant begrijpen vanuit hun menselijke emoties en handelingen en kunnen we wel doordachte beslissingen maken voor onze social strategie.
Stap 3 – Concurrentieanalyse:
We brengen de concurrenten in kaart en kijken hoe zij hun social media kanalen hebben ingericht. Hier trekken we lering uit, zodat wij het (nóg) beter kunnen doen.
Stap 4 – Brand positioning:
In deze stap bepalen we samen met de klant de (merk)identiteit van het bedrijf en hoe we ons ten opzichte van concurrenten in de markt wensen te positioneren. Het onderscheidende vermogen van Iberdeli komt op deze manier duidelijk naar voren en vormt een leidraad voor onze marketingstrategie.


Content strategie
Stap 5 – Platform keuze:
Op basis van de buyer persona’s weten we op welke social media platforms zij actief zijn en naar informatie zoeken. In het geval van Iberdeli, die zich begeeft in de business-to-business (B2B) markt, is LinkedIn het belangrijkste platform. Daarnaast zijn Instagram en Facebook twee aanvullende platforms die we inzetten.
Stap 6 – Content mix:
De content strategie die we uiteen hebben gezet voor Iberdeli is gestoeld op de 3 P’s (Product, People & Process). Wanneer we deze drie pijlers verwerken in de content-mix, kunnen we het hele verhaal van Iberdeli vangen en de doelgroep voorzien van kwalitatieve, diverse content.
Product: productaanbod uit diverse delen van de wereld komt aan bod. Daarbij geven we uitleg over de specifieke kenmerken en herkomst van de stukken vlees.
Process: via deze peiler geven we de doelgroep een inkijkje in de werkprocessen in en rondom het bedrijfspand. Zo laten we het reilen en zeilen op kantoor zien, maar ook zeker in het koelwarehouse dat onder het kantoor gevestigd zit – voor Iberdeli een absolute USP waardoor zij hun voorraad real time kunnen monitoren.
People: we geven Iberdeli letterlijk en figuurlijk een gezicht, door de medewerkers a.d.h.v. blogs voor te stellen aan de doelgroep. Daarnaast komen zij ook vaak terug in de content stukken die samenhangen met het ‘Process’.





Van start
Spread the word!
Na het afronden van de bovenstaande zes stappen zijn we er bijna klaar voor. We zullen eerst echter de benodigde content moeten gaan schieten om uit de voeten te kunnen met de drie pijlers uit de content strategie: Product, People en Process.
Vervolgens richten we een online content kalender in die te allen tijde te raadplegen is door de klant. De content kalender biedt structuur, ruimte voor wederzijdse feedback én stelt ons in staat om een continue flow aan social media posts te bewerkstelligen.
Met de content kalender als leidraad, plannen we via een online planningstool de social media posts in voor de verschillende platforms en starten we met het vertellen van het verhaal van Iberdeli!




